گوگل مدل هوش مصنوعی جدید خود را «جمینای» معرفی کرد

گمینای

چهارشنبه ۱۵ آذرماه، شرکت غول پیکر فنآوری گوگل از جدیدترین مدل هوش مصنوعی‌اش رونمایی کرد. این مدل هوش مصنوعی «جمینای Gemini» نام دارد و گفته می‌شود که تاکنون، این بلند پروازانه‌ترین پروژه در حوزه توسعه هوش مصنوعی است و همچنین قویترین رقیب چت جی پی تی شرکت OpenAI  محسوب می‌شود.

می‌توانید گزارش ما با عنوان «چند نمونه چت جی پی تی در زبان فارسی» را در اینجا بخوانید.

گوگل پیش‌بینی می‌کند این تکنولوژی در هر بخش زندگی ما به کار برده خواهد شد و طی این نمایش، سوندار پیچای، مدیر عامل گوگل اعلام کرد که «عرضه مدل هوش مصنوعی جدید جمینای آغاز عصر جدیدی برای این شرکت خواهد بود و علاوه بر این، یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و مهندسی است که این شرکت گوگل تا بحال انجام داده است.»

شاید یادتان باشد که گوگل پیش از این، مدل هوش مصنوعی «بارد» را معرفی کرده بود و در این کنفرانس مطبوعاتی هم آمده است که بارد با یک نسخه جمینای به روز شده است و گوگل قصد دارد آن را به موتور جستجو و مرورگر خود نیز اضافه کند.

در حال حاضر، سه نسخه جمینای عرضه شده اند:

  • جمینای نانو – موثرترین مدل برای کار با دستگاه‌ها.
  • جمینای پرو – بهترین مدل برای مقایس‌بندی کارهای گوناگون.
  • جمینای اولترا – بزرگترین و قابل‌ترین مدل برای کارهای پیچیده.

هر یک از این نسخه‌ها میزان قدرتمندی خودش را دارد و می‌توان در اینفوگرافیک زیر، بنچمارک‌های جمینای در مقایس با مدل جی پی تی ۴ را مشاهده کرد:

 

 

همینطور که در اینفوگرافیک دیدیم، جمینای در بیشتر آزمون‌ها، به ویژه در آزمون‌های مربوط به پردازش چند رسانه از مدل جی پی تی ۴ برتر است.

گوگل ادعا می‌کند که این مدل جدید می‌تواند محتوای متنی، تصویری، صوتی و غیره… را به صورت همزمان پردازش کند و به همین دلیل، می‌تواند مفهوم‌های پیچیده‌ای را برای گاربر روشن کند.

در گزارش بعدی به این موضوع، ما قابلیت‌های این مدل جدید را مورد بررسی خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *