چرا توافق همکاری در حوزه امنیت سایبری بین ایران و روسیه تصویب شده است؟

همکاری ایران و روسیه

طبق گزارش‌های منتشر شده، یک توافق‌نامه بین کشور ما و روسیه در حوزه امنیت سایبری به تصویب نماینگان کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی رسیده است.

اما این دغدغه وجود دارد که دسترسی به اینترنت در ایران و حقوق کاربران اینترنتی در پی اجرای این موفق‌نامه ممکن است بیش از پیش به خطر بیفتند. اما سوال این است که چرا روسیه باید حق دخالت در حوزه امنیت سایبری ایران داشته باشد؟ شاید علت بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید پیچیده باشد؛ شاید یادتان باشد که چند سال پیش گزارش شد که روسیه از گروه‌های هکری ایرانی به ویژه گروهی بنام «اویل ریگ» استفاده می‌کند تا حملات سایبری خود را پنهان کند. طبق گزارش خبرگزاری بی بی سی، گروه روسی بنام «تورلا» بدون اطلاع گروه ایرانی، بر حملات این گروه سوار می‌شد تا قربانی‌های خود را مورد هدف قرار دهد.

در این گزارش نیز آمده است که این گروه روسی به صورت همزمان هم به اطلاعاتی که اویل ریگ سرقت می‌کرده دسترسی پیدا می‌کرد و هم عملیات خود را انجام می‌داد. حال که پرده از این راز برداشته شده، این احتمال قوی وجود دارد که هر دو کشور می‌خواهند چنین همکاری سایبری را به همکاری رسمی تبدیل کنند به طوری که به نفع هر دو طرف باشد.

به هر حال، پر واضح است که این توفاق اصلاً به نفع کاربران اینترنتی ایرانی نیست و احتمالاً اینترنت در ایران محدودتر هم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *