نگاهی به سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس: بخش دوم

ویندوز

در گزارش قبلی، ما سیستم عامل لینوکس پرداختیم و امروز سیستم عامل ویندوز را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نگاهی به تاریخ سیستم عامل ویندوز

شرکت غول‌پیکر مایکروسافت از اولین نسخه سیستم عامل ویندوز را در سال ۱۹۸۳ میلادی رونمایی کرد و قرار بود دو سال بعد، آن را منتشر کند. نهایتاً در سال ۱۹۸۵ میلادی، مایکروسافت سیستم عامل ویندوز را منتشر کرد که در محیط ام-اس داس «MS-DOS» اجرا می‌شد. از زمانیکه اولین نسخه ویندوز منتشر شد، چند نسخه دیگری هم منتشر شده اند و عموماً گفته می‌شود که نسخه ویندوز ۹۵ پیشگام‌ترین و بهترین نسخه این سیستم عامل بوده است. شایان ذکر است که نسخه فعلی این سیستم عامل ویندوز ۱۱ است که در سال ۲۰۲۱ میلادی از آن رونمایی شد و بزرگترین آپدیت این سیستم عامل از نسخه ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ میلادی به حساب می‌آید.

سیستم عامل ویندوز دقیقاً چیست؟

همینطور که قبلاً گفتیم، سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده و سال‌هاست که این سیستم عامل که می‌تواند برای کاربردهای حرفه‌ای و شخصی استفاده شود انتخاب مورد علاقه اکثریت کاربران محسوب می‌شود. خیلی‌ها بر این باورند که ویندوز بهترین رابط گرافیکی کاربر را دارد ولی ناگفته پیداست که این صرفاً نظر شخصی بعضی کاربران است. علاوه بر این، عموماً تلقی می‌شود که استفاده از ویندوز برای کاربران سبز آسانتر است اما همینطور که در گزارش قبلی نوشتیم، لینوکس از جامعه پشتیبانی برزگتری برخوردار است.

نصب و شخصی سازی ویندوز

باید بگوییم که در نظر ما، نصب و شخصی سازی ویندوز بسیار آسان است و نیاز به کمترین ورودی کاربر است اما زمان مورد نیاز برای نصب آن در مقایسه با لینوکس طولانی‌تر و کُندتر است و البته تنظیمات قابل شخصی سازی موجود ویندوز نسبت به لینوکس کمتر هستند.

استفاده از سیستم عامل ویندوز چقدر آسان است؟

بی‌شک استفاده از این سیستم عامل قویترین ویژگی آن است. رابط گرافیکی کاربرش هم برای کاربر پخته و هم برای کاربر سبز عالی و قابل شخصی سازی است و در حقیقت لازم به ذکر است که این سیستم عامل برای همه کاربران خیلی دسترس‌پذیر است.

میزان امنیت ویندوز چگونه است؟

در چند سال پیش، ایمنی ویندوز بسیار بهبود یافته است و اکنون دیوار آتش آن یکی از بهترین برنامه‌های دیوار آتش موجود محسوب می‌شود اما با توجه به تعداد کاربریانش که تقریباً تمتم جمعیت دنیا را در بر می‌گیرد، نباید فراموش کرد که ویندوز در قابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است.

زمان‌بندی دانلود و نصب خودکار بروزرسانی‌های ویندوز مقداری جای تعجب دارد زیراکه  انگار رایانه قادر است تا تصمیم بگیرد درست در زمان نامناسب یا بطور تصادفی خود را بروز و ریستارت کند!

حالا که ما دو سیستم عامل بزرگ دنیا یعنی لینوکس و ویندوز را مورد بررسی و مقایسه قرار دادیم می‌توانیم اعلام کنیم که بنظر ما، ویندوز بهترین گزینه برای اکثریت کاربران عادی است اما در صورتیکه کاربر، هدف یا کار خاصی دارد، توصیه می‌شود لینوکس را امتحان کند.

ما این سوال را از خوانندگان محترم می‌پرسیم که به نظر شما بهترین سیستم عامل کدام است؟ لطفاً با ما تماس بگیرید تا نظر خود را با ما در میان بگذارید – [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *