حریم خصوصی و ناشناسی

Privacy vs anonymity

حریم خصوصی چیست؟

همینطور که در گزارش قبلی ما درباره راه‌اندازی یک وی پی ان آمد، ناشناسی و حریم خصوصی اصلاً یکسان نیستند و در این گزارش، هردو عبارت را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا معنی دقیق آنها را برای خوانندگان گرامی روشن نماییم.

بطور کلی، عبارت حریم خصوصی در حوزه فعالیت اینترنتی به یک اتصال اینترنتی شخصی بدون دخالت یک شخص ثالث اطلاق می‌شود اما دخالت شخصی ثالث در حقیقت به چه معناست؟  در زبان ساده، دخالت یک شخص ثالث مانند یک شرکت یا یک نفر این است که شخص ثالث اقدام به بهره برداری از اطلاعات کاربران اینترنتی به نفع خود می‌کند و سپس او می‌تواند از طریق کوکی‌ها فعالیت کاربر را در سایت‌های گوناگون رهگیری کند تا تبلیغات خاص و هدفمندی به کاربر نشان داده شود. اما خوشبختانه ما قادر هستیم سطح دسترسی این کوکی‌ها را تا حدی کنترل کنیم.

داشتن حریم خصوصی در اینترنت به چه معناست؟

این بدین معناست که کاربری می‌تواند از تلاش دیگران برای جاسوسی و دسترسی به اطلاعاتش پرهیز و از اینترنت بدون محدودیت استفاده کند به طوری که داده‌های او در تمامی سایت‌ها و پلتفرم‌ها لو نرود و در دارک وب به فروش نرسد.

ناشناسی ماندن

ناشناسای ماندن در اینترنت بدین معناست که هیچ جزییات یا اطلاعات شخصی از کاربری در اینترنت بر جای نمی‌ماند که بتوان بر اساس آن کاربر را بررسی یا شناسایی کرد. در حقیقت، این امری سخت است و تا ناشناسی کاربر به صورت کامل حفظ شود، کاربر باید چند اقدام پیچیده و گاهی بغرنج انجام دهد و دیگر نمی‌تواند مثل سابق کارهای روزمره و معمولی را مانند خرید کالاها، ایجاد اکانت در شبکه‌های اجتماعی و غیره … در اینترنت انجام دهد.

تکرار این نقطه ضروری است که حریم خصوصی و ناشناسی اصلاً یکسان نیستند و این برداشت غلط که وقتی از «حریم خصوصی» و «ناشناسی»صحبت می‌کنیم همیشه به یک معنای واحد است، واقعاً خطرناک است و حتماً امنیت آنلاین کاربر را به مخاطره می‌اندازد.

اگر کاربری می‌خواهد از جمع‌آوری اطلاعات دیجیتالی و رصد فعالیت خود جلوگیری کند توصیه می‌شود برای مشکل حریم خصوصی راه چاره‌ای پیدا کند؛ فراموش نشود که در بیشتر موارد، این کم‌هزینه‌ترین راهکارست.

ناشناس ماندن برای آنانی که دارای سطح بالایی از دانش فنآوری هستند یا پول برایشان مشکلی نیست، بهترین گزینه است اما باید گفت که پاک کردن تمام اطلاعات شخصی از روی اینترنت امر بسیار پر هزینه و پیچیده‌ای است. ما بر این باوریم که خرید و استفاده از وی پی ان یعنی داشتن یک اتصال شخصی به اینترنت، برای بیشتر کاربران کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *