مشکلات توییتر و شرح مختصری از پلتفورم بلواسکای و شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز. هر آنچه که باید بدانید

Blue Sky

هر کاربر اینترنت با شبکه اجتماعی توییتر آشناست و می‌داند که توییتر یکی از پرکاربردترین سایت‌های فضای مجازی است اما به نظر می‌رسد که از زمانی که ایلان ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید، این تاجر با اجرای سیاست‌های جدید، خواسته یا نخواسته دست به ویرانی و تخریب این شبکه اجتماعی زده است.

در ابتدا او اعلام کرد که ضمن قصد خود برای برکناری بسیاری از کارمندان این شرکت، حذف تیک آبی اکانت‌های تایید شده و راه‌اندازی سرویس اشتراکی جدیدی به نام «توییتر بلو» را نیز در دستور کار دارد.

بر کسی پنهان نیست که در چند وقت اخیر کیفیت تجربه کاربر در استفاده از توییتر سیر نزولی طی می‌کند اما چند آخر هفته پیش، مشکلات توییتر به اوج خود رسید و شنبه ۱۰ تیرماه، ماسک در پستی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که «برای جلوگیری از استخراج بی رویه اطلاعات و دستکاری‌های سیستم‌ها، ما محدودیت‌های زیر را موقتاً اعمال کرده‌ایم – مشتریان سرویس توییتر بلو می‌توانند روزانه حد اکثر ۶۰۰۰ توییت را بخوانند، اکانت‌های تایید شده می‌توانند روزانه حد اکثر ۶۰۰ توییت را بخوانند و اکانت‌های تایید نشده می‌توانند روزانه حد اکثر ۳۰۰ توییت را بخواند.»

بعد از شش ماه تصمیمات هیجانی و غیر منطقی ماسک، به نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها بالاخره باعث فرار کاربران از این سایت و کوچ آنها به شبکه اجتماعی غیر متمرکز «بلو اسکای» شده است، اما پرسش اینجاست که در واقع یک شبکه اجتماعی غیر متمرکز چیست؟

به طور خلاصه می‌توانییم بگوییم که یک شبکه اجتماعی غیر متمرکز شبکه‌ای است که برخلاف شبکه‌های اجتماعی معمولی مانند توییتر و فیسبوک، در یک سرور مستقل میزبانی می‌شود. این بدین معناست که صاحب یک سرور می‌تواند به آسانی محتویات موجود در سرور را مدیریت کند. برای مثال، صاحب آن می‌تواند تعیین کند که کاربران چگونه باید از آن استفاده کنند . چه محتویاتی برای پست کردن در آنجا مناسب است و همچنین، قواعد و قوانین استفاده از آن را تعریف کند. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز برای حصول اطمینان از صحت و امنیت محتویات و کاربران تکنولوژی بلاکچین را به کار می‌گیرند، این امکان فراهم شده است که داده‌ها در سرورهای سراسر جهان ذخیر شود که  این امر به افزایش شفافیت منجر می‌شود زیراکه هرکسی در هر کجای دنیا می‌تواند به صورت تقریباً آنی داده‌های مورد نظر را پیدا و بررسی کند.

بلو اسکای چیست؟

بلو اسکای یک شبکه اجتماعی غیر متمرکزی است که توسط بنیان‌گذار توییتر «جک دورسی» در سال ۲۰۲۱ میلادی تاسیس شد و در حال حاضر، در حال تست بتا است. به دنبال مهاجرت عظیم کاربران جدید از توییتر به این شبکه، این شرکت موقتاً ثبت نام اکانت‌های جدید را متوقف کرده و در نتیجه، تنها راه ثبت یک اکانت جدید از طریق دعوت‌نامه است. این بدین معناست که خیلی کدهای دعوت در اینترنت خرید و فروش می‌شوند و اکنون گزارش‌هایی به گوش می‌رسد حاکی از اینکه قیمت این دعوت‌نامه‌ها از ۱۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان هستند.

از زمانی که ما این گزارش را تهیه کردیم، شرکت متا هم اعلام کرد که «تردز» رقیب خود را برای توییتر منتشر کرده‌است.

اگر تا به حال از شبکه بلواسکای استفاده کرده‌اید، خواهشمندیم نظر خود را درمورد تجربه استفاده از این پلتفورم با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *