معروفی کوتاه ابزارهای اوسینت

OSINT tools

در گزارش قبلی، ما به روشها و تکنیک‌های اوسینت نگاه کردیم و امروز به ابزارها و پروفایل‌های مفید می‌پردازیم. همینطور که قبلاً گزارش کردیم، امروزه خیلی‌ها، چه به طور حرفهآی یا سرگرمی، در حوزه اوسینت فعال هستند و البته می‌توانید بدون استفاده از ابزارها تحقیقات را به خوبی انجام بدهید. لذا، شاید این سوال در ذهن خوانندگان ما مطرح شده باشد – چرا ما به ابزارهایی اوسینت نیاز داریم؟ با استفاده از ابزارها، می‌توانید فرایند و روش اوسینت شما را بهبود و بهینه کنید. در لیست زیر، ما به چندی از بهترین ابزارهای اوسینت نگاه می‌کنیم.

مالتیگو

این ابزار متن باز توسط متخصصان امنیت سایبری و محققان اوسینت برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی که به طور آزاد در اینترنت می‌یابد، به کار برده می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌تونید به راحتی اطلاعات را از منابع مختلف کشف و جمع‌آوری کنید و آن را به صورت گراف نشان می‌دهد.

مالتیگو به صورت پیش‌فرض روی سیستم عامل کالی لینوکس نصب شده است اما نسخه‌های ویندوز و ماک نیز موجود هستند.

شودن

شودن یک موتور جستجو خاصی است که می‌توان از آن استفاده کرد تا اطلاعات زیادی در مورد تمام دستگاه‌هایی را که به شبکه یا اینترنت وصل شده اند، پیدا کند. تین داستگاه‌ها شامل رایانه‌ها، وب‌کم‌ها، دوربین‌های مدار بسته، سیگنال‌های ترافیکی و غیره هستند و معمولاً بخاطر عدم رمز عبوری یا تنظیمات کانفیگ نشده می‌توان به آنها نفوذ و بهره برداری کنید.

ExifTool

با استفاده از این ابزار می‌توانید متا داده را از تصاویر اخراج کنید. معمولاً این متا داده شمال اطلاعات مانند زمان و تاریخ تصویر، مختصات جی پی اس دقیقی، مدل و عدسی اپتیکی دوربین، تنظیمات دوربین به ویژه ISO و سرعت شاتر و غیره است و یک محقق می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند تا ادعاها را ثابت یا رد کند.

فراموش نکنید که یکی از بهترین منابع اوسینت شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال، توییتر برای اوسینت خیلی مفید است و خیلی پروفایل‌های اوسینت در این سایت وجود دارند و معمولاً کشور یا منطقه مانند خاورمیانه، آفریقا، آمریکا یا آمریکای لاتین، اوکراین، روسیه و غیره مطلب اصلی این پروفایل‌ها هستند و بعضی‌ها راجع به تجهیزات مانند تسلیحات، جنگنده، ناو، تانک و غیره گزارش می‌کنند و بعضی ‌ها درباره تکنیک و روش‌ها هستند. این بدین معناست که این پروفایل‌ها در حوزه‌های مربوط خود کارشناسی هستند.

اگر تمایل دارید در حوزه اوسینت فعال باشید، این فهرست منابع به درد شما می‌خورد:

توییتر

@OSINTtechnical

@oryxspioenkop

@Geoconfirmed

وبسایت‌ها

https://osintframework.com – زبان انگلیسی

https://www.osinttechniques.com – زبان انگلیسی

https://www.persianosint.ir – زبان فارسی

https://www.osint.ir – زبان فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *