چگونه یک وی پی ان را راه اندازی کنیم؟

How to set up a VPN

در این سری بلاگ‌ها، ما به روش‌های مختلف خرید و راه اندازی یک وی پی ان تجاری یا خصوصی برای روزمره آنلاین کاربر می‌پردازیم.

شاید یادتان باشید که سال گذشته گزارشی به زبان انگلیسی و با عنوان «?What is a VPN» را منتشر کردیم که می‌توان آن را در اینجا خواند. در این نخستین بلاگ، ما نکات ابتدایی وی پی ان و به ویژه وی پی ان تجاری، و مزایای آن را بررسی می‌کنیم و در گزارش‌های بعدی به فنآوری و چگونگی راه اندازی یک وی پی ان خصوصی نگاه خواهیم کرد.

خرید یک وی پی ان تجاری یا راه اندازی یک وی پی ان خصوصی به سطح دسترسی به اینترنت آزاد و میزان امن و حریم خصوصی مورد نظر کاربر بستگی دارد. اگر کاربر تصمیم بگیرد یک وی پی ان تجاری را بخرد، مدل تهدید، مهارات فنآوری کاربر و زحمتی که حاضر است برای این کار به خرج دهد باید در نظر گرفته شوند.

برویم سراغ اطلاعات وی پی ان‌ها…

وی پی ان در حقیقت چیست؟

وی پی ان مخفف عبارت انگلیسی Virtual Private Network یا همان شبکه مجازی خصوصی است. تامین‌کننده خدمات وی پی ان یک پراکسی سرور برای دور زدن فیلتر در اختیار کاربران قرار می‌دهد و با استفاده از وی پی ان، تونلی امن بین دستگاه کاربر و رساننده خدمات اینترنتی ایجاد می‌شود و بدین ترتیب، رساننده خدمات اینترنتی دیگر نمی‌تواند فعالیت اینترنتی کاربر را مورد رصد قرار دهد اما با این حال از اینکه کاربر دارد از یک وی پی ان استفاده می‌کند، آگاه است. داده‌های ارسالی و دریافتی از این تونل عبور می‌کند و فقط در دو نقطه انتهایی (دستگاه کاربر و سرور وی پی ان) رمزگزاری و رمزگشایی می‌شود.

وی پی ان‌ها می‌توانند فناوری ژئوبلاکینگ را به کار برده و از کاربران را در قبال بررسی داد‌ه‌ها «data profiling» محافظت کنند اما این امکانات در واقع به چه معناست؟ با استفاده از یک وی پی ان، کاربری می‌تواند ردپای اینترنتی خود را از بررسی و تحقیق مقامات حکومتی پنهان کند و همچنین محدودیت‌های جغرافیایی مانند دیوار آتش ملی را دور بزند.

وی پی ان علاج هر دردی نیست

شما باید بدانید که ناشناسی و حریم خصوصی یکسان نیستند و این موضوع را در گزارش جداگانه‌ای پوشش خواهیم داد.

خرید وی پی ان با کارت اعتباری رابطه‌ای میان خریدار و فروشنده وی پی ان ایجاد می‌کند و این خطر  وجود دارد که مقام‌های حکومتی از خرید کاربر آگاه شوند که ممکن است این امر را تلاشی برای فعالیت‌های غیر قانونی از سوی خریدار تلقی نمایند. لازم به ذکر است که بسیاری از تامین‌کنندگان وی پی ان ادعا می‌کنند که لاگ‌های فعالیت اینترنتی را ذخیره نمی‌کنند و با مقامات حکومتی نیز همکاری نمی‌کنند.

باید اکیداً بگوییم که وی پی ان‌هایی که از فروشنده خریداری می‌شوند کاملاً شخصی نیست. معمولاً شرکت تامین‌کننده خدمات وی پی ان دسترسی کامل به داده‌های کاربر را دارد چون داده‌های ارسالی قبل از رسیدن به پرواکسی رمزگزاری نمی‌شود.

البته می‌توان وی پی انی با کارت اعتباری شخصی خرید اما بنظر ما بهترین و امنترین گزینه، خرید با بیت کوین است.

نحوه خرید وی پی ان با بیت کوین

در این بخش لازم است اندکی دانش تکنیکی را داشته باشید. این راهنما را دنبال کنید تا روش پرداخت خود را پنهان و از ایجاد ردپای دیجیتالی پرهیز کنید:

  1.  تا کار خرید وی پی ان نهایی نشده، از وی پی ان یا دارک وب استفاده نشود.
  2. مسیر به فروشگاه‌ها به دقت برنامه ریزی شود.
  3. پوشیدن صورت با ماسک بهداشتی و… توصیه می‌شود.

بعد، یک بنگاه رهن یا دلال سخت‌افزار معتبر را پیدا کرد. کالاهای زیر لازم است:

  1. دو تا درایو USB با ظرفیت ذخیره بیش از ۸ گیگبایت.
  2. یک لپ تاپ دست دوم.
  3. یک فیلتر شخصی برای نمایشگر رایانه.
  4. یک هارد درایو جدید که باید بعد از لپ تاپ خریده شود.

این گام‌ها باید مو به مو دنبال شوند تا وی پی ان راه‌اندازی شود:

  1. بعد از محاسبه هزینه تقریبی تجهیزات باید نحوه گرفتن پول از حساب نیز انتخاب شود و نباید فقط مبلغ هزینه وی پی ان از بانک برداشته شود.
  2. هنگام خرید تجهیزات مورد نیاز، باید چیزهای دیگری مانند خوراک، البسه و غیره… هم خریده شوند.
  3. توصیه می‌شود پول خرد از دوستان یا آشنایان قرض گرفته شود.
  4. بهتر است تجهیزات از دکان‌ها و مغازه‌های مختلف در شهرهای مختلف خریده شوند.
  5. بعد از روشن نمودن لپ تاپ، باید کمالاً به طور دستی پاک شود. سیستم عامل باید با گزینش «تمام داده‌ها پاک شود» ریستارت شود.
  6. یک فیلتر شخصی برای نمایشگر رایانه باید نصب شود.
  7. در شهر دیگری به یک شبکه عمومی وصل شود.
  8. یک سیستم عامل جدید باید دانلود و یک USB قابل بوت ایجاد شود.
  9. هارد درایو قدیمی باید جایگزین و بعد دور ریخته شود.
  10. بعد از کسب اطمینان از اینکه اینترنت در حالت غیر فعال است، سیستم عامل جدید نصب شود. لازم به ذکر است که این آسیب‌پذیرترین و پرخطرترین موقع است و باید به سرعت انجام شود.
  11. بعد از واریز رمزارز مورد نظر به کیف رمزارزی روی دسکتاپ، باید آن را بک‌آپ کرد.
  12. برای امنیت بیشتر، می‌توان تک تک این گام‌ها را دو سه بار تکرار کرد وگرنه، باید وی پی ان را خرید و اطمینان از اینکه تمام ترفیک اینترنتی از طریق آن رفت و آمد می‌کند حاصل کرد.

واژه‌نامه

پراکسی سرور – این یک میانجیگر بین رایانه کاربر و شبکه گسترده است. پیام‌های رمزگزاری شده بوسیله سروری به وی پی ان ارسال می‌شود و این سرور وب‌سایت یا فایل مورد نظر را پیدا می‌کند و آن را به رایانه کاربر می‌رساند. شرکت تامین‌کننده خدمات اینترنتی از اینکه کاربر از وی پی ان استفاده می‌کند واقف است اما قادر به رصد داده‌های ارسالی و دریافتی نیست.

ژئوبلاکینگ – محدودیت دسترسی به خدمات یا سایت‌ها براساس مکان کاربر است. جالب است بدانید که آدرس آی پی کاربر می‌تواند مکان کاربر را لو دهد.

بررسی داده‌ها – این روش به کاوش داده‌های کاربری که در اینترنت موجود است، گفته می‌شود. برای مثال، اطلاعات از یک دیتابیس و جمع‌آوری آمار درباره آن داده.

تست نفوذ – به معنی هک کردن به صورت مجاز و قانونی است که تمهیدات دفاعی یک شبکه رایانه‌ای را مورد بررسی و آزمون قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *