آژانس امنیت ملی آمریکا داده‌های اینترنتی کاربران آمریکایی‌ها را بدون اجازه خرید

آژانس امنیت ملی آمریکا

هفته گذشته، یک سناتور آمریکایی، ران وایدن، در نامه‌ای فاش کرده که آژانس امنیت ملی این کشور یعنی «NSA» داده‌های شخصی کاربران آمریکایی را بدون اجازه می‌خریده‌ است. در این نامه خطاب به مدیر سازمان اطلاعات ملی، آمده است که این آژانس، اطلاعات حساس را از طریق یک واسطه می‌خرید تا آپ‌ها و وبسایت‌های مورد استفاده شهروندان آمریکایی را شناسایی کند و به قول این سناتور، این اقدام نه تنها غیر قانونی است بلکه غیر اخلاقی و نادرست هم محسوب می‌شود و در ادامه گفت دولت باید در اسراع وقت اقدامات مناسبی را اعمال کند تا از عدم تکرار این اقدام اطمینان حاصل نماید و از این به بعد فقط اطلاعاتی که به طور قانونی به دست آورده شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

اما چرا این نوع جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی که «متاداده» شناخته می‌شود، غیر اخلاقی و نادرست تلقی می‌شود؟ با جمع‌آوری متاداده‌هایی از هر گوشه زندگی دیجیتال کاربری مانند موقعیت جغرافیایی یا سوابق اینترنتی کاربر، این امکان فراهم می‌شود تا یک پرونده فعالیت روزمره این کاربر تهیه شود. ناگفته نماند که افشای این اطلاعات ممکن است جان کاربر مورد نظر را به خطر بیندازد. برای مثال، ممکن است کاربری چند بار به بیمارستان یا مطبی مراجعه کرده یا اطلاعاتی درباره خشونت خانگی جستجو کرده باشد که افشای اطلاعاتی از این دست می‌تواند برای او دردسر ایجاد کند.

جلوگیری از جمع‌آوری این داده‌ها تقریباً غیر ممکن است مگر اینکه فرد تصمیم بگیرد از خدمات اینترنتی پرهیز کند و خود را از جامعه مدرن برکنار بگیرد، گزینه‌ای که امروزه کمابیش شدنی نیست و حداقل امر بسیار سختی است اما در عین حال می‌توانید میزان اطلاعات در معرض جمع‌آوری را تا حدی قابل قبول کاهش دهید.

توصیه می‌شود اقدامات زیر را انجام دهید تا ردپای اینترنتی خود را کم کنید:

  • استفاده از موبایل غیر هوشمند،
  • استفاده از مرورگاه بدون تراکرها مانند تور،
  • قابلیت مکان یاب در گوشی را غیر فغال نمایید،
  • به کوکی‌ها اجازه ندهید،
  • مرتب سابقه اینترنتی را پاک کنید،
  • جاوا اسکریپت را غیر فعال کنید،
  • تنظیمات حریم خصوصی در دستگاه خود را به بالاترین سطح ممکن افزایش دهید،
  • از وی پی ان استفاده کنید (در این رابطه به گزارش ما درباره راه اندازی یک وی پی ان مراجعه کنید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *