کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قوانین جنگ سایبری را منتشر کرد

صلیب سرخ

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای اولین بار قوانین جنگ سایبری خود را تدوین و منتشر کرده است که به قوانین جنگ متعارف شباهت دارد. طبق اطلاعیه این کمیته، این قوانین را خطاب به هکرهای غیر نظامی منتشر کرده است اما این نگرانی وجود دارد که هکرها و مجرمان سایبری قوانین را نادیده بگیرند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مسوئلیت نظارت و رصد قوانین جنگ را بعهده دارد و مخاطب اصلی این قوانین هکرهایی هستند که در جنگ روسیه و اوکراین مشغول فعالیت هستند. این کمیته نیز هشدار داده است که بسیاری اقدامات در فضای مجازی می‌توانند در جهان واقعی نیز اثر داشته باشند.

می‌توان قوانین جنگ سایبری را اینگونه شرح داد:

۱. حملات سایبری علیه اموال غیرنظامی انجام نشود.

۲. از بدافزار یا ابزارهایی که بصورت خودکار ترویج می‌شود و به طور بی تمایز به اشیاء و اموال غیرنظامی آسیب می‌زنند، پرهیز شود.

۳. هنگام برنامه‌ریزی یک عملیات سایبری علیه یک هدف نظامی، از تلفات یا صدمه به اشیاء، اموال و افراد غیرنظامی به هر محو ممکن جلوگیری شود.

۴. عملیات سایبری علیه تاسیسات بهداشتی و بشردوستانه انجام نشود.

۵. عملیات سایبری علیه اشیاء و اموالی که برای بقای مردم محل مورد نظر حیاتی هستند انجام نشود.

۶. مردم عادی مورد رعب و وحشت قرار داده نشوند.

۷. از هرگونه نقض حقوق بین‌المللی پرهیز شود.

۸. این قوانین را رعایت کنید حتی اگر دشمن آن را رعایت نمی‌کند.

در سال‌های اخیر تشخیص واحدهای نظامی از غیر نظامی امری سخت و گاهی امکان‌ناپذیر بوده؛ به عنوان مثال گروهی اوکراینی بنام «ارتش فنآوری اوکراین» چندین بار خدمات عمومی روسیه را مورد هدف داده است، این در حالی است که سازمان‌هایی که هدف حمله قرار گرفتند در حال خدمت‌رسانی به مردم عادی و غیرنظامی بودند و ربطی به نهادهای امنیتی-نظامی روسیه نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *