جاسوس افزار می‌تواند از طریق تبلیغات آنلاین موبایل کاربران را آلوده کند

جاسوس افزار

هر روز شما ردپای فعالیت‌های دیجیتال خود را در اینترنت جا می‌گذارید و جالب است بدانید که این اطلاعات برای شرکت‌های تبلیغاتی و بازیابی بسیار ارزشمند است. لذا آنها از ترکرها استفاده می‌کنند تا این اطلاعات را جمع‌آوری کنند. اطلاعاتی که درباره شما جمع‌آوری می‌شود بسیار فراگیر و شامل تقریباً تمامی فعالیت‌های آنلاین شما می‌شود، از جمله اینکه به کدام سایت‌ها مراجعه می‌کنید و با چه کسانی صحبت می‌کنید، چه چیزهایی را می‌خواهید بخرید و… شیوه کار شبکه‌های تبلیغاتی این است که با سرعت زیاد این اطلاعات را به کار می‌برند تا تبلیغات هدفمند را جلوی چشم شما بگذارند. معمولاً این شبکه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از افشای هویت کاربری جلوگیری شود اما دولت‌ها و شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات جمع شده را تجزیه و تحلیل کنند تا حرکات و رفت وآمد مجازی شما را رهگیری کنند.

جاسوس افزار چیست؟

ولی در میان انواع مختلف نرم‌افزار تبلیغاتی، ترکرهای تبلیغاتی خطرناکتری نیز وجود دارد که به آنها نام «جاسوس افزار» یا «اسپای ور» داده شده است. با استفاده از جاسوس افزار، نهاد‌های امنیتی حکومتی، کارآگاهان خصوصی یا حتی مجرمان سایبری می‌توانند بدون وقوف یا اجازه کاربر به دستگاه قربانی دسترسی پیدا کنند و همه محتوای قربانی را مانند چت‌ها، ایمیل‌ها، پیامک‌های صوتی و غیره را مورد تحلیل و تجزیه قرار دهند و حتی بعضی از جاسوس افزارها قادرند تا کنترل میکروفون و دوربین دستگاه را هم به دست آورده و هر وقت فرد مهاجم یا هکر اراده کند آن را فعال یا غیرفعال سازند.

اخیراً روزنامه اسرائیلی «هاآرتز» گزارش داده که یک شرکت فنآوری اسرائیلی بنام انسا نت «Insanet» روش جدیدی را توسعه کرده که می‌تواند تبلیغات هدفمند را به ویروس تروجان تبدیل کنند و ظاهراً هیچ چیزی جلودارش نمی‌شود و همچنین دولت اسرائیل به این شرکت مجوز فروش این نرم‌افزار را داده اما در عین حال نیز گزارش شده که قیمت این جاسوس افزار خیلی گران است.

اما این اولین جاسوس افزار نیست که می‌تواند بدون آگاهی کاربر قربانی روی یک دستگاه نصب شود. چند سال پیش جاسوس افزار اسرائیلی دیگری موسوم به «پگاسوس» خبرساز شد. این جاسوس افزار ار آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم عامل آی او اس بهره برداری می‌کرد تا دستگاه قربانی را به خود آلوده کند.

در حال حاضر، قابلیت‌های کامل جاسوس افزار «انسا نت» مشخص نشده اما گزارش از این حاکی است که این جاسوس افزار دستکم قادر است تا داستگاه‌هایی دارای سیستم عامل ویندوز و انروید را به خود آلوده کند.

تفاوت‌های بدافزار و جاسوس افزار

سال‌هاست که شرکت‌های تبلیغاتی علیه معضل سوء استفاده مجرمان سایبری از بدافزار مقابله می‌کنند اما تا کنون تلاش‌های آنها بیشتر بر روی حفاظت از کامپیوترها متمرکز بوده و کمتر فکری به حال و روز کاربران موبایل کرده‌اند. این یک روندی است که بعنوان «Malvertising» شناخته می‌شود و معمولاً به محض اکتشاف شرکت تبلیغاتی آن را مسدود و از سرورهای خود پاک می‌کند. این برخلاف جاسوس افزار است که معمولاً به صورت هدفمند به کار گرفته می‌شود و می‌تواند اطلاعات حساس قربانی را جمع‌آوری و اخراج کند و حتی می‌تواند کلیه کلیدهایی را که کاربر در کیبورد می‌فشارد ثبت و ضبط کند این امکان را نیز داراست که از هر آنچه که در مانیتور کاربر است اسرین شات بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *