چند ترفند برای شناسایی تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی

Trump arrest AI

همینطور که می‌دانید آخیراً ما قابلیت چت جی پی تی را بررسی و تست کرده و تا حالا انواع سامانه‌های هوش مصنوعی دیگر را کمتر مورد توجه قرار داده‌ایم. امروز ما به بررسی قابلیت هوش مصنوعی برای ساختن تصاویر می‌پردازیم و چند ترفند برای شناسایی یک تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی را ارائه می‌کنیم. متاسفانه این روزها پخش اطلاعات جعلی یا «فیک نیوز» شایع است و ما کاربران اینترنت باید از این پدیده آگاه باشیم. بنا براین، توصیه می‌کنیم همه محتوای متنی و تصویری را که در اینترنت می‌اینترنت می‌بینید با دقت بخوانید و نگاه کنید تا به اصل یا جعل بودنش پی ببرید.

شاید یادتان باشد که چندی پیش، تصاویر بازداشت دونالد ترامپ در اینترنت ظاهر شدند که با دیدن آنها برخی از کاربران شبکه اجتماعی متقاعد شدند که این تصاویر واقعاً بازداشت رئیس جمهور پیشین آمریکا را نشان می‌دهند. این مثال، نشان‌دهنده سرعت خوف‌آور توسعه هوش مصنوعی است و این سوال را که آیا هوش مصنوعی در آینده نزدیک به یک تهدید قریب الوقوع برای انسانیت تبدیل می‌شود یا نه، مطرح می‌کند.

البته با پیشرفت چشمگیر توسعه هوش مصنوعی، تشخیص اصل یا جعلی بودن چنین تصاویر دشوارتر و دشوارتر خواهد شد. لذا چطور می‌توانیم تصاویر ساخته توسط هوش مصنوعی را از تصاویر واقعی تشخیص دهیم؟

اگر مطمئن نیستید که تصویری که می‌بینید واقعی است یا توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، حتماً نقاط زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید دست نامرئی هوش مصنوعی را تشخیص دهید:

۱. اولاً منبع اصلی تصویر به همراه کپشن را چک کنید. آیا تصویر مورد نظر از یک سایت، پروفایل یا منبع معتبر دیگری برگرفته شده است؟ بعضی اوقات کلاه‌برداران از عکسهای واقعی استفاده می‌کنند اما آنها را کراپ «crop» و دستکاری می‌کنند یا با متن نامربوط در رسانه‌های اجتماعی پُست می‌کنند.

۲. زوم کنید – در حال حاضر سامانه‌های هوش مصنوعی قادر نیستند تا تصاویر بی عیب و نقص را ترسیم کنند و با زوم روی تصویر می‌توانید این کوتاهی‌ها را به آسانی مشاهده کنید. توشیه می‌کنیم که به دست، دهان و گوش‌ها دقت کنید. معمولاً  چیزهایی مانند گوشوار، عینک یا کلاه به صورت درست پردازش نمی شوند و نشانگر یک تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی است. نمونه‌هایی از تصاویر ساخته توسط هوش مصنوعی به www.this-person-does-not-exist.com مراجعه کنید تا با کوتهای‌های این نرم‌افزارها بیشتر آسنا شوید.

۳. جستجوی تصاویر در موتور جستجو – موتورهای جستجوی تصویری بسیاری (از جمله گوگل لنز، تین آی و فوتو فورنسیکس) وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید اصل یا جعلی بودن عکسی را تشخیص دهید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید تصاویر مشابی را ببینید و شاید اصل تصویر حقیقی را پیدا کنید.

حالا که می‌دانیم چگونه یک تصویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص کنیم، ما به چند ابزار تبدیل نوشتار به عکس نگاه خواهیم کرد:

دالی و دالی ۲ «Dall-E and Dall-E 2»

دالی ۲ که به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تبدیل نوشتار به تصویر شناخته شده است توسط شرکت آمریکایی OpenAI توسعه شده است. استفاده از این ابزار خیلی آسان است و می‌تواند بهترین نتیجه را با کمترین تلاش کاربر حاصل نماید. متاسفانه استفاده از این ابزار رایگان نیست . می‌توانید به سایت دالی مراجعه کنید تا چند نمونه آن را ببینید.

Dalle example

استیبل دیفیوژن «Stable Diffusion»

استیبل دیفیوژن یک مدل یادگیری ماشین است که توسط شرکت استبیلیتی ای آی ساخته شده است. استیبل دیفیوژن نیز یکی از قویترین و بهترین ابزارهای تبدیل نوشتار به تصویر است ولی در مقایسه با دالی ۲، استفاده از آن برای کاربر مجانی است. علاوه بر این نیازی به ثبط نام در سایت نیست. به سایت استیبل دیفیوژن  مراجعه کنید تا امتحانش کنید.

stable diffusion example

میدجورنی «Midjourney»

میدجورنی یک آزمایشگاه تحقیقاتی است که به نظر می‌رسد بر تولید آثار هنری با هوش مصنوعی متمرکز است. با دیدن نقاشی‌های میدجورنی در می‌یابیم که این ابزار این قابلیت را دارد تا نقاشی‌های زیبا، پیچیده و دقیق بسازد. می‌توانید ۲۵ تصویر در میدجورنی به صورت رایگان درست کنید اما برای ساختن آثار بیشتری باید اشتراک ماهانه یا سالانه بگیرید. چند نمونه خوبی در سایت رسمی میدجورنی قابل مشاهده است.

midjourney example

نتیجه‌گیری

مثال‌هعای فوق تنها نمونه از صدها نمونه دیگر است. اگر ابزار دیگری را سراغ دارید لطفاً به ما اطلاع بدهید تا ما هم امتحانش کنیم.

البته با وجود پیشرفت چشمگیر توسعه این تکنولوژی، کلاه‌بردارن هنوز از نرم‌افزارهلی گرافیک مانند فتوشاپ، کورل دراو، گیمپ و امثالهم استفاده می‌کنند تا یک تصویر مخدوش و معیوب دست و پا کنند. فراموش نکنید که نباید بی‌چون و چرا هرچیزی که در اینترنت می‌بینیم را قبول کنیم و بهتر است همیشه احتیاط پیشه کرده و از اصل بودن نوشتارها، تصاویر و چه بسا کلیپ و صوتی‌ها حتی‌المکان اطمینان حاصل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *