روزنامه هلندی: مهندسی این کشور شبکه نطنز را با ویروس «استاکس‌نت» آلوده کرد

استاکس‌نت

یک روزنامه هلندی «فولکس کرانت deVolkskrant» در گزارشی افشا کرده که مهندس هلندی در حمله استاکس‌نت به سیستم کنترل نیروگاه نطنز نقش مهمی ایفا کرده بود و همچنین ادعا کرده که این مرد بدون اطلاع دولت هلند این ماموریت را با هدایت آمریکا و اسرائیل انجام داده تا در یک مجموع سانتریفوژهای این تاسیسات اختلال ایجاد کند.

اما این بار اول نیست که سازمان اطلاعاتی هلند به شرکت داشتن در این پرونده متهم شده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داده که یکی از سازمان‌های اطلاعاتی هلند به درخواست دولت آمریکا، توانست مامور مخفی خود را وارد تاسیسات نطنز کند و او موفق شد تا شبکه‌های نطنز را به بدافزار استاکس‌نت آلوده کند.

حمله استاکس‌نت که اولین حمله سایبری در تاریخ محسوب می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده بود که برنامه هسته‌ای ایران را کاملاً نابود نکند بلکه آن را به تعویق بیندازد تا یک راهکار سیاسی در مورد مسئله برنامه هسته‌ای ایران پیدا شود.

گزارش شده است که این مهندس عمران حرفه‌ای بنام «اِرک ون ساب» برای یک شرکت حمل و نقل در دبی کار می‌کرد و با زن ایرانی ازدواج کرده بود و بهمین خاطر می‌توانست با پوشش سفر برای دیدن خانواده خانمش به راحتی وارد تهران شود و متعاقباً ماموریت خود را انجام دهد.

لازم به ذکر است که دو سال بعد از این ماموریت، ون ساب در تصادفی در امارات درگذشت اما مشخص نیست که آیا این حادثه غمگین به حمله استاکس‌نت مبتبط بوده یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *