نگاهی به سیستم عامل‌های لینوکس و ویندوز: بخش اول

Linux OS

در این گزارش و گزارش بعدی، ما به تاریخ و امنیت سیستم عامل‌های لینوکس و ویندوز و چگونگی نصب و شخصی سازی آنها می‌پردازیم. در این قسمت، ما سیستم عامل لینوکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نگاهی به تاریخ سیستم عامل لینوکس

در ماه آوریل سال ۱۹۹۱ میلادی، لینوس تُروارلدس «Linus Torvalds» شروع به طراحی یک سیستم عامل ساده مبتنی بر سیستم عامل یونکس «UNIX» کرد. لازم به ذکر است که یونکس در سال ۱۹۶۹ میلادی طراحی شده و قرار بود جهت چند نیاز و با تعداد زیادی کاربر استفاده شود.

در سپتامبر ماه ۱۹۹۱ میلادی، تُروارلدس کدنویسی اولین نسخه سیستم عامل لینوکس را به اتمام رساند و یک ماه بعد، از آن رونمایی کرد. به خاطر اینکه سورس کد این سیستم عامل باز است، این بدین معناست که تقریباً ۱۲ هزار برنامه نویس از بیش از ۱۲۰۰ شرکت در این پروژه شرکت کرده‌اند. در ژوئن ماه سال ۲۰۱۵ میلادی نسخه ۴.۱ لینوکس منتشر شد.

لینوکس دقیقاً چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که به جامعه بزرگ کاربران و امکانات پیشرفته و گسترده شخصی سازی شناخته می‌شود.

با توجه به بروز رسانی و شخصی سازی این سیستم عامل، کاربر می‌تواند بخش‌های مورد علاقه‌اش برای نصب انتخاب کند. چند نمونه از نسخه‌های لینوکس که بیشترین تعداد کاربر را دارند عبارتند از:

نصب و شخصی سازی لینوکس

روش نصب لینوکس امر تقریباً پیچیده‌ای است اما به همین خاطر کاربر می‌تواند تنظیمات مورد علاقه خود را انتخاب کند. ویژگی‌ای که در نصب سیستم عامل ویندوز کمی مشکل ساز است. لازم به ذکر است که تعداد بی‌شماری راهنماها درمورد راه اندازی این سیستم عامل وجود دارد که حتما به درد هر کاربری گیج شده می‌خورند.

استفاده از سیستم عامل لینوکس چقدر آسان است؟

نظر افکار عمومی این است که سیستم عامل لینوکس بیشتر برای کاربران پخته و با تجربه در حوزه آی تی مناسب است چون کاربر باید ده‌ها دستور لینوکس یاد بگیرد تا آن را به کار ببرد و معمولاً منحنی یادگیری استفاده از این سیستم تند است.

میزان امنیت لینوکس چگونه است؟

لینوکس یکی از امنترین سیستم عامل‌های متن باز موجود تلقی می‌شود و هنگامی که هکرها یک آسیب‌پذیری جدید را پیدا می‌کنند، جامعه بزرگش با بررسی کد سورس باز، می‌توانند آسیب‌پذیری مورد نظر را در اسراع وقت درست و پچ کنند. همچنین نباید فراموش کرد که کمتر حمله سایبری، کامپیتوری با سیستم عامل لینوکس را هدف قرار می‌دهد.

همینطور که می‌بینید سیستم عامل لینوکس بیشتر برای کاربران با تجربه مناسب است اما قدرت و توانمندی‌اش مخصوصاً در حوزه شخصی تنظیمات، عالی و بدون رقیب است. در گزارش دوم، ما به سیستم عامل ویندوز که بی شک پرکاربردترین سیستم عامل جهان است خواهیم پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *