چند نمونه چت جی پی تی در زبان فارسی

ChatGPT

امروزه یکی از داغ‌ترین موضوعات دنیای سایبری و فنآوری، پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی است. چندی پیش ما گزارشی را با موضوع «گذشته و آینده هوش مصنوعی» و دیگری را با موضوع «ChatGPT را مورد امتحان قرار داده‌ایم» منتشر کردیم. از آنجایی که ChatGPT توسط شرکت آمریکایی OpenAI ساخته شد، ما بر این باور بودیم که شاید بیشتر داده‌های وارد شده به موتر هوش مصنوعی از منابع انگلیسی‌زبان برگرفته شده باشد و به فرهنگ‌ها و زبان‌های غربی متمرکز باشد و در نتیجه، از فرهنگ‌ها و زبان‌های خاور میانه و آمثالهم نادیده گرفته شده باشند. این فرضیه، بهانه خوبی بود برای اینکه داده‌های ChatGPT را تست و بررسی کنیم و همینطور که در نمونه‌های زیر می‌بینید، فرض ما از اساس اشتباه بود.

نمونه اول

نخست ما از ChatGPT خواستیم که شعری با موضوع زیبایی طبعیت و به سبک حافظ بسراید که می‌توانید جوابش را در تصویر زیر ببینید.

 نمونه پاسخ شعر

نمونه دوم

در این سوال ما عمدتاً یک اشتباه املایی را درج کردیم و ازش پرسیدیم «برکاربردترین وب‌سایت در ایران چیست؟» ما این سوال را انتخاب کردیم زیرا که چت جی پی تی به صورت کاملاً آفلاین کار می‌کند و از داده‌های قدیمی تغذیه می‌شود. شرکت OpenAI قبلاً اعلام کرده بود که داده‌های تمرین داده شده همه تا سال ۲۰۲۰ میلادی در اینترنت منتشر شده است.

نمونه پرکاربردترین وبسایت ایران

به همین دلیل، ما ازش پرسیدیم «چرا در سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین حمله کرد؟» و نکته جالب این است که در ابتدا پاسخی داد که «روسیه به اوکراین حمله نکرد». البته ما گفتیم که این اشتباه است و سپس ChatGPT جواب زیر را داد.

نمونه چرا در سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین حمله کرد

نمونه سوم

یکی از ویژگی‌های ChatGPT این است که قابلیت را دارد که به زبان‌های رایانه‌ای بسیار برنامه‌نویسی کند. ما از آن خواستیم که «لطفاً یه برنامه ساده در زبان پایتون برای نمایش ساعت فعلی بنویسید». علاوه بر این، ChatGPT می تواند برنامه‌های پیچیده و وب‌سایت‌ها نیز درست کند. شما هم بتوانید از آن به عنوان نوعی مدرس برنامه‌نویسی استفاده کنید!

نمونه برنامه ساده در زبان پایتون

نمونه چهارم

یکی از سرگرمی‌های ما گیتار زدن است اما تا حالا فرصت نداشتیم تا تئوری موسیقی را یاد بگیریم. لذا از ChatGPT خواستیم تئوری موسیقی را برای ما تشریح کنید. همچنین، ما فعل را به شرح دادن عوض کردیم و بازهم ازش این سوال را پرسیدیم که همان جواب را به ما داد. اما مشکل اینجاست که پاسخی که ChatGPT ارائه داد، صرفاً خلاصه‌ای از تئوری موسیقی است. به نظر می‌رسد که باید سوالتان را چندین بار اصلاح کنید تا جواب مناسب را بگیرید.

نمونه تئوری موسیقی

نمونه پنجم

آخرین سوالی که در آین آزمایش پرسیدیم این بود که «کدام واژگان انگلیسی از زبان فارسی آمده‌اند؟» زبانهای فارسی و انگلیسی هر دو اعضای خانواده زبان‌های هندواروپایی هستند و در طول تاریخ از دور و نزدیک با هم در ارتباط بوده‌اند پس منطقی و طبیعی است که بعضی واژگان فارسی وارد زبان انگلیسی شده باشند. برای ما این پاسخ جالبی بود که می‌توانید آن را در تصویر زیر ببینید.

نمونه واژگان زبان فارسی در زبان انگلیسی

 

همینطور که در نمونه‌های بالا قابل مشاهده است، ChatGPT زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را به خوبی می‌داند و با تمرین بیشتر، به سطح و کیفیت نسخه زبان انگلیسی ارتقاء خواهد یافت. امیدواریم که در آینده نزدیک، می‌توانیم از Google Bard و Microsoft’s New Bing استفاده کنیم تا با تکرار این آزمایش بر روی آنها، در ارزیابی اینکه کدام موتور هوش مصنوعی قویتر است و پاسخی قانع‌کننده برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *