نگاهی به گذشته و آینده هوش مصنوعی

در سالهای اخیر هوش مصنوعی پیشرفت‌های چشمگیری به خود دیده است. تا چند دهه پیش فقط در داستانهای فنتازی و تخیلی بود که با مفهوم هوش مصنوعی پیشرفته مواجه می‌شدیم اما الان این مفهوم به یک واقعیت تبدیل شده است. امروزه شرکتها و استارت‌آپ‌های زیادی در این حوزه مشغول به کار و کسب در آمد هستند به طوری که در سال ۲۰۲۲ میلادی ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی ۱۳۶.۶ میلیارد دلار گزارش شد و طبق برآورد کارشناسان حوزه تا سال ۲۰۳۰ میلادی ارزش این بازار به ۱۵.۵ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

مقدمات پژوهش در حوزه هوش مصنوعی رایانه‌ای در دهه ۱۹۵۰ میلادی چیده شد اما فقدان رایانه‌های دارای قدرت پردازشی مناسب و قیمت بالای آنها باعث شد که کار تا اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی در سطح نسبتاً ابتدایی باقی بماند.

هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی دارد. چند هفته پیش خبر اختراع یک نوع جدید ابزار هوش مصنوعی منتشر شد، خبری که خیلی‌ها را هیجان‌زده کرد. این نرم‌افزار توسط شرکت اوپن ای آی «OpenAI» طراحی و توسعه یافته است و گفته می‌شود که این نرم‌افزار، قویترین و هوشمندترین نوع هوش مصنوعی در دنیاست.

چت جی پی تی

چت جی پی تی «ChatGPT» اساساً یک ربات چت است مبتنی بر خانواده مدل‌های زبان مقایس بزرگ که قادر است تا به هر سوال کاربر، جواب بدهد. از زمان انتشار ابتدایی این چت‌بات در نوامبر ۲۰۲۲، خیلی‌ها سعی کرده اند که آن را شکسته و یا گول بزنند اما ناکام ماندند. مثالهای زیادی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که قدرت و توانایی بالای این چت‌باتِ همه کاره را به نمایش می‌گذارند.

در حال حاضر چت جی پی تی صرفاً با مدلهای GPT-3.5 توسعه داده شده است که این مدل‌ها از داده‌های زیرساخت هوش مصنوعی مایکروسافت آژور «Micosoft Azure» و به صورت کاملاً آفلاین استفاده می‌کنند. این بدین معناست که چت‌ جی پی تی نمی‌تواند سرویسهای آنلاین را از جمله پیشبینی آب و هوا، جدول  پخش شبکه‌های تلویزیونی و… به کاربران ارائه دهد.

اما با این حال چت جی پی تی، ابزاری بسیار قوی است که از کاربردهای زیادی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی کد برنامه نویسی و تشخیص باگها و مشکلات سینتکسی
  • نوشتن مقاله
  • جواب به سوالات راجع به موضوعات مختلف
  • تبدیل متنهای پیچیده به متنهای ساده‌تر
  • برگرداندن متنهای زبان انگلیسی به زبانهای دیگر
  • اصلاح اشتباهات دستور زبانی
  • تشخیص کلیدواژه‌های متون مختلف
  • حتی می‌تواند شعر بگویید!

در حال حاضر چت جی پی تی رایگان است چون در مرحله تحقیقاتی است اما متاسفانه به دلیل اینکه برای ایجاد حساب کاربری نیاز به شماره تلفن خارجی (غیر ایرانی) است اما با خرید شماره مجازی کاربران ایرانی می‌توانند ثبت نام کنند.

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که روز به روز در حوزه هوش مصنوعی به دست می‌آید، به نظر می‌رسد این فناوری آینده درخشانی در پیش رو دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *