آینده رمز عبورهای سنتی و احراز هویت بدون رمز عبور

احراز هویت بدون رمز عبور

قبلاً ما گزارشی را با موضوع «حقیقت یک رمز عبور قوی چیست؟» منتشر کردیم اما استفاده از رمز عبور فقط یکی از راهکارهای متعددی که برای احراز هویت به کار می‌روند محسوب می‌شود، البته گفتنی است که رمز عبور به علت کاربرد ساده‌اش، پرکاربردترین روش احراز هویت در فضای مجازی است. در میان روش‌های دیگر می‌توان از شماره شناسایی شخصی یا پین، انجام یک حرکت خاص با استفاده از صفحه لمسی دستگاه و استفاده از ترکیب دکمه‌های خاص اشاره کرد. لذا جا دارد بپرسیم که آیا عمر رمز عبورها به پایان رسیده است؟ و در چند سال یا دهه آینده هنوز از روشهای کمابیش سنتی مذکور استفاده خواهیم کرد؟

برای بیشتر ما، زندگی‌مان روز به روز با دنیای مجازی وابستگی بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه حساب و اکانت‌های زیادی داریم که دسترسی به آنها به یک رمز عبور نیاز دارد ولی به یاد آوردن این رمز عبورها کاری سخت و گاهی حال گیری است. علاوه بر این ، طبق گزارشی در سایت زومیت، هوش مصنوعی می‌تواند ۵۱ درصد پسوردها را در کمتر از یک دقیقه بشکند. زمان مورد نیاز برای شکستن یک رمز عبور را بنا بر طول و پیچیدگی آن در جدول زیر می‌بینید.

زمان مورد نیاز برای شکستن یک رمز عبور را بنا بر طول و پیچیدگی آن

 

احراز هویت بدون رمز عبور چیست؟

ما بر این باوریم که فقط در چند سال آینده، احراز هویت بدون رمز عبور، یعنی Passwordless authorization، جای رمز عبورهای سنتی را خواهد گرفت و به روش اولی احراز هویت تبدیل خواهد شد. در حقیقت، امروزه استفاده از احراز هویت بدون رمز عبور به امری معمولی و شایع تبدیل شده است. ما از روشهای بیومتریک، مانند تشخیص چهره یا صدا و شناسه لمسی، استفاده می‌کنیم. اینها دو نمونه از احزار هویت بدون رمز عبور هستند که علاوه بر این، استفاده از توکن‌های امنیتی، کدهای یک بار مصرف که به یک دستگاه یا آدرس ایمیل معتبر فرستاده می‌شوند، کارتهای هوشمند و گواهینامه‌های دیجیتال نیز گزینه‌های مناسبی برای احراز هویت در فضای مجازی به شمار می‌روند.

مزایای احراز هویت بدون رمز عبور

روش احراز هویت بدون رمز عبور چند مزیت در مقایسه با رمز عبورهای سنتی دارد که به شرح زیر هستند:

  • امنیت سایبری به شدت بهبود می‌یابد
  • احتمال سرقت رمز عبور کاهش پیدا می‌کند زیرکه افرادی که از روش‌های احراز هویت بدون رمز عبور به مراتب کمتر در خطر حملات فیشینگ و اسپیر فیشینگ قرار می‌گیرند چراکه در این روش احراز هویت، چیزی نیست که هکرهای احتمالی بتوانند به دست بیاورند و برای تقلب و کلاهبرداری به کار ببرند.
  • پدیده دردسرساز  استفاده مکرر از پسوردها که هرچند متخصصان سال‌هاست که نسبت به پرخطر بودن این کار هشدار می‌دهند، رفتاری کاملاً رایج و معمولی در بین کاربران فضای مجازی است، به طور معناداری کاهش پیدا می‌کند.
  • ورود سریعتر به حساب و به حد اقل رسیدن اتلاف وقت صرف به یاد آوردن و تایپ یک رمز عبور طولانی و قوی.

نتیجه‌گیری

همینطور که این نوشته کوتاه مشخص شد استفاده از احراز هویت بدون رمز عبور با مقایسه با استفاده از رمز عبور سنتی خیلی مفید و امن‌تر است و توصیه می‌شود که احراز هویت رمز عبور را جایگزین رمز عبورهای سنتی خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *