تودهنی بزرگ تیم عراقی و اف‌بی‌آی به سایت‌های تبلیغاتی سپاه

پلیس فدرال آمریکا ۱۶ مهر در اقدامی خبرساز به توقیف ۹۲ دامنه اینترنتی پرداخت که این سازمان اطلاعاتی مدعی شد، سپاه پاسداران ایران از این وب‌سایت‌ها برای انتشار اخبار کذب و دروغین با هدف دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده می‌کرده است. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) لیستی از سایت‌های توقیفی ارائه نکرد اما اعلام کرد سایت‌های مورد نظر، مواضع و باصطلاح آرمان‌های جمهوری اسلامی را در فضای مجازی تبلیغ و ترویج می‌کرده‌اند؛ در عین حال در بیانیه اف‌بی‌آی اشاره‌ای به هویت نهاد مظنون به مدیریت و هماهنگ‌سازی محتوای وب‌سایت‌ها نشد. با این وجود پژوهشگران غیرایرانی توانسته‌اند وب‌سایت‌های توقیف شده را شناسایی کنند. از تحقیقات صورت گرفته اینگونه بر می‌آید که دامنه‌های مورد بحث زیرمجموعه‌های شبکه رسانه‌ای اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی هستند. علاوه بر این روز ۱۰ مهر و بر اساس اطلاعات واصله از اف‌بی‌آی حساب توییتری ۱۳۰ کاربر مرتبط با سپاه پاسداران را بست.

اینها اما فقط قسمتی از دردهایی است که در ماه‌های اخیر فعالان حامی سپاه در فضای مجازی متحمل شده‌اند. حدوداً یک ماه قبل از اقدامات پلیس فدرال آمریکا، روز ۲۰ شهریور گروهی به ظاهر خودجوش هکرهای عراقی موسوم به «نسور الرافدین» (به فارسی «عقاب‌های بین‌النهرین») تعدادی وب‌سایت‌های تبلیغاتی مرتبط با سپاه پاسداران را مورد حمله قرار داده و برای اثبات ادعای خود عکس دیفیس سایت‌های ahtribune و ssweekly به همراه لیستی از اسامی افسران سپاه دست‌اندرکار این شبکه تبلیغاتی را منتشر کرد. در اثر همین سلسله حملات سایبری، دامنه iuvmonline نیز به تسلط «نسور الرافدین» درآمد.

به نظر نمی‌رسد این دو موضوع به یکدیگر ارتباط داشته باشد هرچند همزمانی اقدام اف‌بی‌آی و حمله سایبری گروه «نسور الرافدین» طبیعتاً صدای برخی نظریه‌پردازان توطئه را درآورده و تنور گمانه‌زنی‌ها را داغ کرده است. با این اوصاف علیرغم تعدادی شباهت‌ها، اقدامات ای‌بی‌آی و گروه نسور الرافدین اعداف متفاوتی را نشانه رفتند و در بیانیه‌های صادره اشاره‌ای به یکدیگر نکردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *