حمله هکتیویست‌ها به شرکت‌های مرتبط با ایران

روز پنجشنبه 24 بهمن 1398 گروه هکتیویست موسوم به Indra God of War (ایندرا خدای جنگ) برای بار سوم به شرکت‌هایی حمله کرد که بنا بر توییت‌ها و نوشته‌های منتشرۀ این گروه، با کشور ایران معامله کرده و روابط تجاری دارند. این گروه هکتیویست ضمن افشای مدارک محرمانه تجاری، اسامی کارکنان این شرکت‌ها را نیز در سایت خود منتشر کرده است. اولین حمله این گروه در تاریخ 22 شهریورماه امسال علیه صرافی «الفاضل» صورت گرفت که گروه ایندرا ادعا نمود، این شرکت با پول مشتریان خود به حمایت از تروریسم می‌پرداخته است. حمله دوم پنج ماه بعد در روز 22 بهمن با افشای اطلاعات پروازهای شرکت هواپیمایی Sham Wings (اجنحة الشام الطیران) سوریه به وقوع پیوست که به گفته گروه ایندرا، شهید سردار سلیمانی برای رفت‌وآمد در منطقه از پروازهای این شرکت هواپیمایی استفاده می‌کرده است. چندی پس از آن شرکت پتروشیمی ارفادای سوریه هدف حمله سوم این گروه هکتیویست قرار گرفت که بار دیگر گروه ایندرا ادعا کرد، انگیزۀ این حمله، همکاری این شرکت با سپاه پاسداران بوده است.

کارنامه مبهم ایندرا

این گروه هکتیویست که با خدا جنگ در هندوگرایی همنام است، ظاهراً سابقه چندانی ندارد و بار اول اسم گروه خبرساز شد که ایندرا، خبر حمله به صرافی الفاضل را در حساب توییتری خود به نشانۀ @indra17857623 علنی ساخت. اکثر نوشته‌های این گروه به زبان عربی است؛ بعضی اوقات ترجمه انگلیسی آن هم می‌آید. در حال حاضر به غیر از زبان توییت‌ها، سرنخی دال بر ملیت یا ملیت‌های احتمالی اعضای این گروه در دست نیست. این گروه هکتیویست مدعی است که هدف از تاسیس آن حمله به شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران و افشای مدارکی است که قرار است بدینوسیله حمایت شرکت‌های مورد هدف از تروریسم ثابت شود. در نوشته‌های گروه ایندرا اشاره‌ای به شیوه کار نشده است و جای تعجبی نیست که شرکت‌های ذی‌ربط نیز برای ابهام‌زدایی در این باره پیشگام نشده‌اند.

گروه ایندرا چه می‌خواهد؟

از شواهد موجود به نظر می‌رسد به رغم ادعاهای این گروه مبنی بر صرفاً ضد سپاه بودن آن، در واقع وجوه مشترک شیوۀ کار گروه با شیوۀ کار باندهای مجرم به چشم می‌خورد. از میان انگیزه‌های ممکن احتمال دارد این گروه تلاش دارد از آب گل‌آلود تحریم ماهی خود را بگیرد و با هک شرکت‌هایی که با شرکت‌های ایرانی رابطه دارند اطلاعاتی کسب کرده و سپس به تهدید و باج‌خواهی اقدام نماید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *