حمله سایبری شرکهای فولاد را مورد هدف قرار داده

Predatory Sparrow

نویسنده: جمشید ثانی CISP

گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت حمله سایبری اخیر را که سه شرکت فولاد ایران را مورد هدف قرار داده بود برعهده گرفت. در 27 ژوئن، این گروه در فضای مجازی اعلام کرد که در این حمله شرکتهای فولاد خوزستان، فولاد مبارکه در اصفهان و فولاد هرمزگان مورد هدف قرار گرفته بودند

 

گنجشک درنده گنجشک درنده

 

گروه تصویری را منتشر کرد که در آن یک واسط انسان-ماشین «Human-machine interface» با مارک شرکت فولاد خوزستان و تاریخ 27 ژوئن 2022 را میتوان دید.

گروه فیلم دوربین مدار بسته‌ای را هم منتشر کرده که ظاهرا یک حادثه فیزیکی را نشان میدهد.

بر اساس بعضی گزارشها، به دنبال این حمله شرکت فولاد خوزستان به علت مشکلات فنی قادر به ادامه فعالیت نبود، اما خبرگزاری فارس به نقل از امین ابراهیمی مدیر عامل شرکت مذکور گزارش کرده است که با اقدامات به موقع و هوشیاری موجود این حمله ناکام ماند و هیچ خسارت و آسیبی به خط تولید این شرکت وارد نشد. علاوه بر این، یک کانال خبری محلی گزارش کرد که این حمله ناکام مانده بود چون در زمان حمله به دلیل محدودیتهای برق، تولید از پیش متوقف شده بود.

 

گنجشک درنده

 

ابراهیمی در مصاحبه با تسنیم گفته بود که شرکت فولاد خوزستان سعی دارد وبسایت، کانالهای اطلاعاتی و سامانه‌های پیامی شرکت را ترمیم کنند. از تاریخ 27 ژوئن وبسایت شرکت قابل دسترس نیست. وی افزود که بخاطر هک اخبار منتشر شده در کانال تلگرامی این شرکت تا اطلاع ثانوی معتبر نمی باشد.

این اولین بار نیست که گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت حمله سایبری در ایران را بر عهده گرفته است. در اکتبر 2021، گروه مذکور مسئولیت حمله به پمپهای بنزین ایران را بر عهده گرفت. آنها از آسیب پذیری سامانه کارت هوشمند سوخت برای حمله بهره گیری کرده بودند. پیش از آن در ژوئیه 2021، گنجشک درنده مسئولیت حمله به صفحات نمایش اطلاعات قطارها را بر عهده گرفته بود که روی آنها عبارت «تاخیر زیاد به دلیل حملات سایبری» دیده میشد.

طبق انجمن جهانی فولاد، ایران اولین تولید کننده فولاد در خاورمیانه و در بین ده بزرگترین تولید کننده قولاد در جهان است. اما به گزارش وال استریت ژورنال، ماه گذشته، تولید فولاد خام ایران فقط 2.3 میلیون تن بوده. این کاهش به پر شدن بازارهای چین با فولاد ارزان روسیه نسبت داده شد زیرا بعد از حمله به اوکراین، روسیه دسترسی به بازارهای غرب را از دست داد و در نتیجه سهم فولاد خود در بازار چین را افزایش داد.

 

گنجشک درنده گنجشک درنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *