افشای یکی از ابزارهای سایبری سپاه در توییتر

تعدادی از خوانندگان گرامی زحمت کشیدند و ویدئویی را که در توییتر دست به دست می شد برای ما فرستادند. بضعی کاربران مدعی شد‌ه‌اند، در این کلیپ مربی سپاه پاسداران نحوه استفاده از نرم افزاری را برای لشکر سایبری این نهاد آموزش می‌دهد که بوسیله آن امکان جلب توجه زیادی به موضوعی در فضای مجازی در زمان کوتاه با استفاده از حساب‌های کاربری توییتر متعدد فراهم می‌شود.

این ویدئو بارها و بارها به اشتراک گذاشته شده و توجه کاربران را به خود جلب کرده است. آنچه در ویدئو می‌بینیم، نرم‌افزاری تحت وب است که در صفحه اصلی آن چندین حساب کاربری توییتر که گمان می‌رود همه جعلی و فیک باشند، نشان داده می‌شوند که با کلیک بر روی آنها کاربر می‌تواند یک یا چند حساب مورد نظر را برای ایجاد لایک و جلب توجه پیرامون محتوای دلخواه به کار بگیرد؛ نکته جالب دیگر اینکه این نرم‌افزار این قابلیت را هم دارد که کاربر می‌تواند بازه زمانی‌ای برای فعالیت این حساب‌ها را تعیین کند که این امر باعث می‌شود که الگوی فعالیت این حساب‌ها ظاهری کمابیش عادی و طبیعی و نرمال پیدا کند. گفتنی است که یک چنین نرم‌افزاری برای هر گروهی مفید است که بخواهد در مورد موضوعی سر و صدا ایجاد کرده و اطلاع‌پراکنی نماید تا آن موضوع ترند شود؛ آن طور که از ویدئو به اشتراک گذاشته شده بر می‌آید، سپاه پاسداران و یا هر کسی که این نرم‌افزار را درست کرده در صدد است با دستکاری تعداد توییت‌ها و لایک‌ها افکار عمومی را به نفع خود تحریک و تغییر داده و یا حتی «نظر» خود را به افکار عمومی القا کند.

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که حساب کاربری توییتری که بار اول این ویدئو را آپلود کرد، دیگر موجود نیست اما تا اواسط فوریه سال جاری میلادی (برابر اواخر بهمن سال گذشته) هنوز فعال بود.

در ضمن فعالیت حساب مذکور توسط یک بات ترندیاب ایرانی ثبت شد که این امر این نظر را تقویت می‌کند که حساب کاربری که بار اول این ویدئو را آپلود کرد، حساب واقعی فعالی بود نه جعلی.

با این وجود اما نمی‌توان این امکان را منتفی دانست که ویدئوی به اشتراک گذاشته شده، با هدف تخریب چهره سپاه پاسداران در افکار عمومی تعبیه شده بود؛ اما از طرف دیگر چنانچه این ویدئو واقعی باشد، نمای جالبی از قابلیت‌ها و توانایی‌های سایبری سپاه لو رفته است.

خوانندگان گرامی اگر در این خصوص اطلاعاتی دارید خواهشمند است در تلگرام، توییتر، فیسبوک یا ایمیل با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *